Monday, 22/5/2017 UTC+2
Biznes Music
Biznes Music

Patronaty medialne

Patronaty medialne

Ostatnio przedstawiłam Wam pierwsze informacje dotyczące procesu organizacji imprez. Dzisiejszym tematem będziepatronat medialny, który poniekąd łączy się zarówno z organizacją imprezy jak i zadaniami menedżera muzycznego. W tym podrozdziale postaram się wyjaśnić czym jest i na czym on polega,natomiast w końcowej fazie postaram się pokazać praktyczne przykłady konstruowania takich ofert.

 

Zapewne niejednokrotnie marzyło się zespołowi zorganizowanie własnego koncertu. Wówczas oprócz ogólnego planu (zarysu) najczęściej pojawiały się również kwestie dotyczące jego promocji, jedną z takowych metod jest tzw. patronat mediowy lub medialny.

 

Definicję patronatu medialnego można dostrzec chociażby w Wikipedii, która definiuje go jako „rodzaj sponsoringu, w którym firma lub firmy z sektora mediów (np. telewizja, radio, gazeta, portal internetowy) udostępniają przestrzeń reklamową lub informacyjną na cele promocji podmiotu lub wydarzenia (kulturalnego, sportowego, społecznego). W zamian podmiot patronujący jest promowany w kontekście danego wydarzenia lub w danym podmiocie. Ma możliwość zamieszczania swoich reklam, logotypów itd. Patronat medialny obok funkcji reklamowych buduje także pozytywny wizerunek firmy, będąc elementem jej strategii PR[1]”. Z kolei na stronie wirtualne media.pl natrafiamy na taką definicję: „instytucja medialna mająca za zadanie sprawować opiekę nad jakimś przedsięwzięciem lub wydarzeniem, zwykle kulturalnym lub naukowym, polegającą na informowaniu o nim[2]”.

Innymi słowy patronat medialny stosowany jest wówczas kiedy ktoś – w naszym przypadku np. zespół muzyczny –organizuje imprezę muzyczną, np. koncert. Wtenczas zwraca się on do określonych mediów z prośbą o pomoc w jej nagłośnieniu. Zastosowanie patronatu medialnego ma na celu przede wszystkim skuteczniejsze dotarcie do potencjalnych odbiorców. Sposobów na tzw. nagłośnienie jest wiele, wszystko zależy od tego, do jakiego medium chcemy napisać z prośbą o patronat.

 

 

Przykłady patronatów medialnych z punktu widzenia poszczególnych mediów:

a)       Prasa – artykuły,

b)       Radio – jingle, zapowiedzi, newsy, spoty reklamowe,

c)       Telewizja – spoty reklamowe, zapowiedzi,

d)       Internet – newsy, butony, banery, reklama na forum, wysyłanie informacji o wydarzeniu do użytkowników danego portalu.

 

 

Zatem zanim zabierzemy się do tworzenia typowej oferty patronackiej, należy zastanowić się nad celem wykorzystania patronatu medialnego (to co chcemy za jego pośrednictwem osiągnąć), a także do jakich mediów chcemy go skierować. Jeżeli na przykład organizujemy koncert rockowy we Wrocławiu to nasza oferta powinna zostać skierowana przede wszystkim do mediów regionalnych – w tym wypadku z naciekiem na media wrocławskie, ale także do mediów ogólnopolskich, jeśli uważamy, że nasza wydarzenie może być dla nich interesujące. Można zaliczyć do nich między innymi:

a)       portale: biznes-music.pl, tuwroclaw.pl, RQ.wroclaw.pl, antyportal.pl, mmwroclaw.pl, BiznesMusic.pl, fabrykazespolow.pl, antyportal.net, student news.pl,

b)       radio: Radio Bit, Radio Luz,

c)       telewizja: Kampus TV,

d)      prasa: Gazeta Wyborcza (np. dodatek „Co jest grane”), Teraz Rock, Magazyn Gitarzysta

 

 

CO POWINNA ZAWIERAĆ OFERTA:

Oferta patronatu medialnego jest proceduralnie bardzo zbliżona do oferty koncertowej, sponsorskiej, itp. Również wymaga ona od zespołu (menedżera) trochę zaangażowania i pracy, aby stała się ona godna uwagi. Musimy doprowadzić do tego, aby po pierwsze znalazły się na niej wszystkie potrzebne informacje, a także wyglądała ona estetycznie. Tym samym należy pamiętać, że sporządzona oferta stanowi tzw. identyfikator naszego wydarzenia. Schemat typowej oferty patronackiej składa się z następujących elementów:

a) podstawowej informacji o wydarzeniu (co, kiedy, gdzie będzie organizowane)

b) organizatorze wydarzenia (kto jest twórcą wydarzenia: dane osobowe, doświadczenie, itp.)

c) korzyściach jakie osiągnie dana instytucja medialna za to, że zgodzi się patronować dane wydarzenie (np. darmowa reklama*)

d) oczekiwania zespołu/menedżera względem patrona medialnego (określone wytyczne)

 

 

Wszystkie powyższe elementy powinny zostać opisane według wzoru. Nie należy jednak zbytnio się rozpisywać, a także obiecywać mediom tych rzeczy, których nie jesteśmy wstanie zorganizować. Najważniejszą kwestią jest jednak takie zaprezentowanie oferty, aby była ona atrakcyjna dla danego medium. Należy dołożyć wszelkich starań, aby to właśnie nasza oferta została wybrana i zakończyła się dla nas pomyślną odpowiedzią. Poniżej zostaną przedstawione poszczególne wytyczne, które stanowią podstawę tworzenia tego typu wizytówek:

a)       po pierwsze: piszcie ją konkretnie i poprawnie (brak literówek, błędów ortograficznych, języka potocznego, żargonu, itp.)

b)       po drugie: wskażcie na cechy charakterystyczne wydarzenia (wyróżniające go na tle innych tego typu imprez)

c)       po trzecie: przygotowaną ofertę skonwertujcie najlepiej do pliku PDF (jeśli była ona robiona za pośrednictwem Microsoft Word, ponieważ ze względu na jego różne wersje może dojść do „rozjechania się” pliku), ponadto nie wszystkie formaty (chodzi o te mniej popularne) da się otworzyć na komputerze znajdującym się w redakcji (jeżeli plik się nie otwiera często taka informacja nie dociera do zespołu, tym samym redakcja w ogóle się z nią nie zapoznaje)

d)       po czwarte: ofertę wysyłaj na adres osoby, która jest za to odpowiedzialna (jeżeli na stronie nie widnieją dane osoby odpowiadającej za patronat medialny, ofertę kieruj na adres redakcji), pamiętaj, aby kierować wiadomość do konkretnej redakcji, aby nie doszło do sytuacji, że wiadomość do „stacji a”  dotarła do „redakcji c”, to jest bardzo nieprofesjonalne

e)       po piąte: nie zapomnij dołączyć danych kontaktowych (imię i nazwisko, e-mail oraz telefon kontaktowy do osoby, która zajmuje się u was tym wydarzeniem)

f)        po szóste: pamiętaj, aby plik nie był zbyt ciężki, bo inaczej mogą pojawić się komplikacje techniczne podczas wysyłania oferty

 

 

Kolejną ważną czynnością są czynności, które rozpoczynają się w momencie zaakceptowania przez daną instytucję medialną naszej oferty. Najczęściej dochodzi wówczas do podpisania umowy, w której znajdują się podstawowe warunki, które oby dwie strony muszą spełnić. Bardzo ważne jest również późniejsze wywiązywanie się z podpisanej umowy. W pierwszej kolejności należy jak najszybciej poprosić instytucję medialną o ich logo, które następnie będzie umieszczone na materiałach promocyjnych. Po zakończeniu wydarzenia należy z kolei podziękować patronom medialnym za współpracę. Jeżeli wzorowo wywiążemy się z naszych zadań być może będziemy mogli liczyć na późniejszą współpracę z danym medium przy naszych późniejszych (innych) realizacjach.

 

 

PRZYKŁAD OFERTY DLA INSTYTUCJI MEDIALNEJ

Poniżej zostanie zaprezentowana przykładowa oferta odnośnie koncertu rockowego we Wrocławiu. Jeżeli nasza impreza przedstawia właśnie jakiś festiwal lub inne większe wydarzenie warto wcześniej założyć stronę internetową, która w całości będzie poświęcona temu wydarzeniu. Jeżeli ma być to koncert i inne tego typu wydarzenia, dobrze byłoby, aby każdy z zespołów posiadał stronę ze swoją twórczością – oprócz suchych informacji, potencjalny patron medialny może również zapoznać się z muzyką uprawianą przez zespół, a także dowiedzieć się o nich czegoś więcej.

Przykład 1:

Witam serdecznie. Nazywam się Jan Kowalski i reprezentuję zespół ABC. Jesienią 2012 roku planujemy zorganizowanie we Wrocławiu koncertu rockowego, podczas którego będą miały okazję zaprezentować się początkujący artyści z terenu województwa dolnośląskiego. Dokładnie odbędzie się on w dniu 6 marca 2014 roku we wrocławskim klubie XYZ. Podczas jej trwania wystąpią:

a) zespół ABC

b) zespół DEF

c) zespół GHI
Każdy z zespołów opisujemy, wśród informacji powinny znaleźć się takie dane jak:

– miejscowość, z której zespół pochodzi,

– styl muzyczny,

– koncerty (wymienienie ważniejszych z nich z nazwy)

– wydane płyty (także materiały promocyjne, DEMO)

– osiągnięcia (konkursy, nagrody, wyróżnienia, itp.)

– odnośnik do strony internetowej lub do strony z twórczością muzyki

– można załączyć loga/zdjęcia zespołów

 

 

Organizatorem koncertów jest menedżer zespołu DEF, który ma na swoim koncie liczne sukcesy. Jest między innymi współorganizatorem popularnego festiwalu IKS w Warszawie, a także czołowym organizatorem słynnych wieczorów muzycznych, które odbywają się co roku w wakacje w kołobrzeskim klubie RST. Dodatkowo ukończył on wiele szkół i kursów związanych z organizacją eventów. Imprezę dla zgromadzonej publiczności poprowadzi z kolei znany z wrocławskich dyskotek i imprez muzycznych konferansjer Pan JKL. Podczas jej trwania przewidziane są także nagrody niespodzianki dla zwycięzców konkursu – gadżety zespołowe „ufundowane” przez zespoły.
Koncert stanowi doskonałe pole dla propagowania muzyki rockowej. Ponadto przyczynia się do promocji miasta w sferze kulturalnej, dla przypomnienia w 2016 roku Wrocław stanie się Europejską Stolicą Kultury. Dodatkowo stanowi dobrą promocję dla występujących na nim, początkującym zespołom, które dopiero rozpoczynają swoją karierę muzyczną.

 

 

Korzyści dla patrona:

– baner/logo na wszelkich materiałach promocyjnych (plakatach, ulotkach, itp.)

– wymienienie nazwy instytucji medialnej na stronach internetowych grających zespołów

– darmowe wejściówki na wydarzenie do konkursów

– akredytacje dla dziennikarzy

– przedstawienie – podczas trwania imprezy – poszczególnych patronów medialnych

– możliwość umieszczenia banera na lub przy scenie

 

 

Oczekiwania wobec patrona (przykłady dla poszczególnych mediów):

– prasa: napisanie artykułu promującego imprezę, po imprezie relacja z wydarzenia

– telewizja: zapowiedź koncertu, możliwość filmowania imprezy i późniejsze jej udostępnienie

– radio: spot reklamujący koncert, jingle, zapowiedź,

– portale internetowe: news odnośnie wydarzenia

 

 

PRZYKŁAD OFERTY DLA INSTYTUCJI MEDIALNEJ

Przykład 2

STOWARZYSZENIE ABC DEF

 

Koncert zespołów rockowych we Wrocławiu

6 marca 2014 roku

Szanowni Państwo.

Zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o objęcie patronatem medialnym naszego koncertu, który odbędzie się we wrocławskim klubie Eter. Celem koncertu jest przede wszystkim promocja młodych i utalentowanych zespołów, które pochodzą z województwa dolnośląskiego. Dodatkowo impreza ma na celu promocję kulturalną miasta Wrocławia.

Organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie ABC DEF, które jest tworzone przez zespół młodych, dynamicznych ludzi, których wspólną pasją jest muzyka rockowa. Mamy w tym zakresie spore doświadczenie, które potwierdzają liczne dyplomy i podziękowania między innymi od Domów Dziecka za pomoc w organizacji imprez muzycznych dla ich wychowanków. Kolejnym naszym sukcesem było współorganizowanie popularnego we Wrocławiu przeglądu młodych twórczości, który odbył się jesienią 2007 roku.

Z poważaniem

Stowarzyszenie ABC DEF

 

Opis koncertu:

Data: 6 marca 2014 roku

Godzina: 18:00

Miejsce: Klub XYZ

Cena biletu: 9 zł

Przewidywalna ilość osób: 800

Target: osoby młode, studenci, miłośnicy muzyki rockowej, ludzie lubiący dobrą zabawę, ludzie chodzący na koncerty…

Opis zespołów:

patrz wyżej (przykład 1)

Oferta dla patrona medialnego:

patrz wyżej (przykład 1)

Powyższe przykłady stanowią jedynie szablony dla tworzenia własnych ofert patronów medialnych. Przy zastosowaniu odpowiednich programów (m.in. graficznych) można nadać im odpowiedni kształt i charakter. Warto także pod koniec oferty napisać, że zespół/menedżer jest otwarty na wszelkie inne propozycje współpracy ze strony instytucji medialnej.

Zdjęcie profilowe Agata-BM
O autorze

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Wymagane pola są oznaczone *

CAPTCHA

*

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera! Dzięki temu już nie przeoczysz nowości.

Polub nas na FB